با پارسامد

راهنمای شستشوی لباس بچگانه

لباس کودک به ندرت برای مدت طولانی تمیز می ماند. به همین خاطر هر روز با تعداد بیشتری از لباس های نوزاد و کودک دلبندتان روبه رو می شوید که نیاز به شستشو دارند. از آنجایی که شستشوی مداوم لباس، ممکن است روی کیفیت آن تاثیر منفی داشته باشد، بر آن شدیم که راهنمای شستوی لباس بچگانه را در اختیار شما پارسامدیهای عزیز قرار بدیم. هنگام شستن لباس کودک چند نکته باید در نظر گرفته شود، زیرا همه مواد شوینده برای پوست حساس کودک مناسب نیستند.

پوست حساس کودک

پوست کودک شما به خصوص در چهار تا شش ماه اول زندگی حساس است. از یک طرف پوست کودک نازک تر از پوست بزرگسالان است و از طرف دیگر، لایه محافظ طبیعی هنوز به طور کامل تشکیل نشده است. به همین دلیل نه تنها پوست کودک به مراقبت نیاز دارد بلکه انتخاب لباس مناسب برای کودک و نحوه شستشوی آنها نیز به توجه ویژه ای نیاز دارد.

استفاده از شوینده های مخصوص

مهمترین نکته این است که حدالمقدور لباس های کودک را جدا از لباس های بزرگسالان شستشو دهید. در غیر این صورت، رنگ های آلرژی زا می توانند در هنگام شستشو به لباس های کودک ورود پیدا کنند. در مورد مواد شوینده نیز باید مواظب باشید چون پوست کودک حساس است و همچنین بعضی از کودکان نسبت به مواد افزودنی موجود در شوینده ها حساسیت و آلرژی دارند بنابراین از مواد شوینده ملایم باید استفاده کنید.

شوینده هایی که دارای فسفات و عطرهای معطر نباشند و پوست کودک را تحریک نکنند می توانند در لیست شوینده های مناسب برای شستشوی لباس کودک قرار بگیرند. البته این حساسیت فقط در مورد پوست کودک نمی باشد. چه بسا نوزاد نازنین شما با لذت زیادی پتو، آستین لباس، بالش و اسباب بازی هایش را به دهان برده و می مکد. با استفاده از محصولات شستشوی مناسب یا همان شوینده های استاندارد می توانید از ورود مواد مضر به بدن و ایجاد آلرژی یا بیماری در کودک جلوگیری کنید.

منسوجاتی مانند لباس، پتو یا اسباب بازی های کودک را حداقل یک بار قبل از استفاده از آنها برای اولین بار کاملا در ماشین لباسشویی بشویید. حتی اگر محصولات فاقد مواد مضر باشند، ممکن است در هنگام نگهداری یا حمل و نقل آلوده شده باشند.

آیا می توانید از نرم کننده پارچه استفاده کنید؟

هنگام شستن لباس کودک نباید از نرم کننده استفاده کرد چون رایحه های موجود در آن می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودک شود. البته در هر بار شستشو می توانید مقدار کمی سرکه به لباس ها اضافه کنید چون باعث می شود که لباس های شسته شده نرم شوند.

شستن لباس های کودک: چه دمایی لازم است؟

بسیاری از والدین سعی می کنند که لباس کودک، قنداق و ملافه را در دمای بالا مورد شستشو قرار دهند تا میکروب ها از بین بروند. اما این کار اصلا ضرورتی ندارد. لباس کودک که کثیف شده را می توانید در دمای 30 یا 40 درجه سانتیگراد شستشو دهید. برای شستشوی پتوی کودک، اسباب بازی ها و روکش تشک و پوشش تختخواب کودک می توانید دمای 60 تا 90 درجه را انتخاب کنید تا لکه ها و میکروب ها از بین بروند.

لباس های کثیف کودک و نوزادتان را در یک سبد جداگانه نگه داری کنید.

لباس کودک و نوزادان در روزهای اولی که به تازه به دنیا آمده است باید زود به زود تعویض شود. دلیل این امر هم نم پس دادن پوشک می باشد. اگر لباس های کودک جداگانه نگهداری شوند، دسترسی و شستن آن ها نیز ساده تر خواهد بود. هم چنین زمانی که لباس های کثیف کودک جدا از لباس های سایر اعضای خانواده باشد، آلودگی و میکروب آن ها را به خود جذب نمی کند.

 لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید

نیازی نیست از خشک کن لباسشویی برای لباس کودک استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید لباس‌های کودک و نوزادان در خشک کن لباسشویی سریع‌تر خشک شوند و یا این که دور خشک کن لباسشویی شما کند و آرام است، می‌توانید از یک حوله استفاده کنید. برای این کار، در مرحله خشک کن ماشین لباس شویی، یک حوله خشک را به لباس‌ها اضافه کنید تا به سرعت رطوبت‌های اضافه را به خود جذب کند. اینکار حتی می‌تواند به عنوان یک نرم کننده فیزیکی نیز عمل کند. در نظر داشته باشید که بهتر است لباس‌های کودک و نوزاد روی طناب و در هوای آزاد خشک شوند. آفتاب و نور خورشید می‌تواند بهترین روش برای تمیز شدن کامل لباس‌های کودکتان باشد.

مراحل شستشوی لباس بچگانه

راهنمای صحیح شیتشوی لباس بچگانه

 

ممنون از این که تا انتهای این مقاله همراه پارسامد بودید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب گفته شده در آن برای شما مفید، کاربردی و سودمند بوده باشند. همچنین شما عزیزان در صورت تمایل به مطالعه مطالب مشابه، می‌توانید از لینک‌هایی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌گیرند، استفاده کنید: