با پارسامد

انواع مختلف پارچه برای دوخت لباس کودک

در این مطلب انواع مختلف پارچه برای دوخت لباس کودک را به شما معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های مهم این پارچه‌ ها را خواهیم گفت. معمولا اولین انتخاب برای دوخت لباس بچگانه پنبه می‌باشد، زیرا تمامی ویژگی‌های گفته شده در بالا را داراست. پنبه فاقد مواد شیمیایی است و یک محصول ارگانیک است البته به این نکته توجه کنید که پارچه پنبه‌ای انواع بسیار زیادی دارد و ترکیب آن با الیاف‌های مختلف در کیفیت آن تاثیرگذار است. بهترین نوع آن سوپر پنبه فول لاکرا است.
نکته: لباس کودکان را قبل از به تن کردن حتما شست و شو دهید.

 

چه نوع پارچه‌ای برای لباس بچگانه مناسب است؟

سوالی که همیشه ذهن والدین را درگیر می‌کند. دانستن ویژگی‌های انواع پارچه در انتخاب درست و مناسب لباس فرزندتان به شما کمک می‌کند. در این مقاله  انواع پارچه های رابج و مناسب لباس بچگانه در ایران، همراه با ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
برای دوخت هر لباسی نیاز به بهترین پارچه است. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام انتخاب پارچه برای لباس کودکان باید به آن توجه کنید لطافت و نرمی است. برای نوزادان باید ضد حساسیت و راحت باشد، برای سنین بالاتر لطافت و در عین حال راحتی در هنگام حرکت قابل توجه می‌باشد. قابلیت عبور جریان هوا، مقاوم در برابر شست و شوی مداوم و عدم فرسایش در زمان حرکت و بازی از نکات قابل توجه می‌باشد.

پارچه پنبه ای

معمولا اولین انتخاب از بین پارچه مناسب لباس کودک، پنبه است. در واقع بهترین و مناسب‌ترین پارچه برای کودکان و البته همه ما انسان‌ها، الیاف طبیعی پنبه است. پنبه در یک محیط کاملا دوست دار محیط زیست و بدون هیچ یک از مواد شیمیایی ساخته می شود. این پارچه جذاب، نرم و لطیف گزینه مناسبی برای پوست نازک و حساس کودکان است. در نظر داشته باشید که کودکان با پوست حساس خود بیشتر از بزرگ‌ترها دچار اگزما و بیماری‌های پوستی می‌شوند. اما پنبه، پارچه کودکانه مناسبی است که اجازه تنفس پوست را می‌دهد و تحریک آن را کاهش می‌دهد. لباس‌هایی با پارچه پنبه‌ای را می‌توانید در هر زمانی که دوست دارید به فرزندتان بپوشانید، بدون آنکه مشکلی برای آنها به وجود آید. از سوی دیگر کودکان هر روز نیاز به چند با تعویض لباس دارند. در این بین، پارچه پنبه بعد از هر شستشو به‌سرعت خشک می‌شود و مادر به‌سرعت می‌تواند از آن استفاده کند. به همین دلیل از هر لحاظ می‌توان گفت که بهترین پارچه مناسب لباس کودکان، پارچه پنبه محسوب می‌شود.

 

پارچه نخی

این پارچه سبک 100% نخی و دارای تعداد تار و پود زیاد برای دوختن لباس بچه ها بسیار مناسب است. پارچه های نخی یک گزینه ایده آل برای لباس های تابستانه کودکان است، زیرا رطوبت و عرق را از بدن دور کرده و بسیار راحت است و بسیار سریع بعد شستشو خشک می شوند. مشکل این پارچه ها آبرفت زیاد است که معمولا باید قبل از دوخت شسته شوند اما بازهم توصیه می شود لباس های نخی برای کودکان قدری بزرگتر خریده شوند.

پارچه های نخی را باید با آب خنک و با مایع و پودر مخصوص پارچه های لباس بچه بشویید.

 

پارچه‌هایی با ترکیبات پلی استر و نخ

اگر در دوخت پارچه از نخ خالص استفاده شود ممکن است استحکام و لظافت لازم را نداشته باشد و زود چروک شود. به دلیل این مشکلات معمولا الیاف طبیعس نخ پنبه را با الیاف مصنوعی ادغام میکنند تا به ترکیب بهتری برسند یا در برخی موارد هزینه ها را کاهش دهند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد زیادی جهت خرید این پارچه‌ها اقدام کنند پایین بودن قیمت آنهاست. علاوه بر آن همانطور که می دانید چروک شدن لباس یکی از مشکلاتی است که همیشه افراد را درگیر خود می‌کند. شما با استفاده از این پارچه دیگر بابت این مشکل نگرانی نخواهید داشت. همچنین به دلیل وجود پلی استر و نخ این پارچه‌ها از عمر بالایی برخوردارند و شستشویی بسیار آسان دارند. همچنین برای لباس داخل منزل مانند تی شرت و تاپ نیز گزینه مناسبی محسوب می شوند و در ظاهر شبیه نخ پنبه هستند. به این نکته توجه داشته باشید اگرچه ترکیب پلی استر (اصطلاح عامیانه پلاستیک) و پنبه مزایایی دارد، از طرفی ممکن است در پوست کودکان ایجاد حساسیت کند. فروشگاه پارسامد به ندرت از این پارچه در سبد محصولات خود استفاده می کند. 

 

دورس

در حقیقت دورس یک روش بافت پارچه از انواع نخ است که ضخیم تر بافته می شود. برای تولید آن از ماشین های گردباف استفاده می شود که پشت پارچه به صورت تارهای نخ و روی آن دارای تراکم و ضخیم است و معمولا نخ های نگهدارنده پشت از پنبه و روی آن با هر نخی قابل بافت است.این پارچه یکی از انواع معروف پارچه های تریکویی و جزو پارچه های گرم است و در دوخت و تولید پوشاک پاییزه و زمستانی، البسه‌ گرم کن ورزشی، شلوار و سوییشرت استفاده می شود. پارچه های دورس پنبه لاکرا، دورس ملانژ، دورس گلکسی و دورس سه نخ ملانژ لاکرا از رایج ترین البسه بچگانه پاییزی و زمستانی در ایران هستند.

یکی از ویژگی های بارز پارچه دورس کیفیت بالا و دوام آن در طول زمان است به نحوی که با گذشت زمان شکل و فرم اصلی خود را حفظ می کند. هر کدام از جنس های متفاوت دورس در رنگ های مختلف و با ویژگی های منحصر به فرد، برای تولید پوشاک به کار برده می شوند.

نحوه شستشو دورس

لباس هایی که از پارچه دورس تولید شده اند را در اولین شستشو از سایر لباس ها جدا کنید تا پرزهای اضافی لباس گرفته شود و ضمنا به سایر لباس هایتان در حین شستشو آسیبی وارد نشود. اگر پارچه دورس خریداری شده از جنس پنبه می باشد باید آبرفت پارچه را بعد از شستشو مد نظر قرار دهید. این نوع پارچه پس از شستشو از وزن بالایی برخوردار می شود بنابراین برای خشک کردن لباس از آویزان کردن آن روی بند خودداری کنید و لباس را روی یک سطح صاف خشک کنید. پارچه دورس که از الیاف ویسکوز تهیه شده است نسبت به سایر الیاف کمتر چروک می شوند.

 

چیت

یکی از پارچه‌ها جنس نخی است که دارای تراکم‌های متفاوتی است. نوع نازک و بسیار ضخیم آن دارای کاربردهای زیادی هستند. از جنس نازک آن برای دوخت لباس کودک استفاده می‌شود. پوشک پارچه‌ای، قنداق و نیز آروغ گیر و … از جمله وسایل مورد نیاز نوزادان است که با این جنس پارچه دوخته می‌شود. همچنین برای آستر لباس کودکان و نیز دوخت پتوهای مخصوص آن‌ها می‌توان از چیت استفاده کرد.

پارچه چیت برای لباس کودک

 

پارچه پشمی تدی

پارچه پشمی که با نام تدی ببعی نیز شناخته می‌شود، از الیاف پلی‌استر تهیه می‌شود و بعد آن را شانه می‌زنند. همچنین گاهی اوقات در تهیه آن از الیاف دیگری مانند کنف و ابریشم نیز استفاده می‌شود. از این پارچه به دلیل بافت بسیار گرمی که دارد، به‌عنوان پتو نیز استفاده می‌شود وگزینه بسیار مناسبی برای لباس گرم زمستانی کودکان بویژه پالتو یا کت بچه گانه می باشد، چراکه رطوبت‌ بدن را حفظ می‌کند و بدن را به خوبی گرم نگه ‌می‌دارد.

ویژگی جالب توجه و خوب پارچه پشمی تدی این است که مقاومت بالایی در برابر لکه‌ها دارد و شستشوی آن آسان و سریع است. علاوه بر آن رنگ این پارچه کاملا ثابت است و به‌راحتی می‌توانید آن را با سایر لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی بیندازید و نگران رنگی شدن آن نشوید.

پارچه ملانژ

پارچه های ملانژ ترکیبی از نخ و مواد هستند. بدلیل قیمت مناسب برای لباس راحتی خانه بسیار مورد توجه است. این پارچه معمولا رنگ طوسی با خطوطی تیره یا روشن در آن هست. معمولا در پارچه شلوار های خانگی استفاده می شود. اما ممکن است در طولانی مدت کمی دون دون شوند.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر معمولا دارای طرح هایی بصورت چهارخانه است و جز مهمترین پارچه هایی است که برای لباس های کودکانه برای مهمانی مورد استفاه قرار می گیرد. این پارچه حالت کشسانی ندارد، لذا زمان تهیه آن باید کمی بزرگتر از سایز کودک تهیه شود. معمولا مناسب مهمونی ها و بیرون است و در خانه و استفاده روزمره مناسب نیست چون ممکن است باعث تعریق کودک شود و در طولانی مدت برای کودک احساس ناراحتی ایجاد کند.

ساتن و حریر

حتماً انواع میهمانی لباس دخترانه کودکانه و لباس دخترانه نوجوان را با ساتن و حریر دیده‌اید. این جنس لباس که بیشتر کاربردش در پیراهن مجلسی است، معمولا از نظر ظاهری بسیار زیبا و چشم نواز هستند و در رنگ‌های بسیار متنوعی نیز وجود دارند. اما نکته اینجا است که فقط برای میمهانی مناسب می‌باشند و استفاده این جنس به شکل روزانه برای کودک خوب نیست زیرا این پارچه‌ها نیاز به مراقبت زیادی دارند.

پارچه بافتنی 

این پارچه‌ها به دلیل نرمی و قابل تنفس بودن بسیار محبوبیت دارد. زیرا بافت آن‌ها باعث می‌شود تا حرکات بدن و بازی کودک راحت‌تر است. از این پارچه برای دوخت انواع سوی شرت، هودی‌های بچگانه و فانتزی و … می‌توان استفاده کرد.

پارچه بافتنی برای کودک

 

پارچه ساتنپارچه‌های مناسب لباس کودک

بچه‌ها برای مهمانی رفتن به لباس‌هایی نیاز دارند که ظاهر شیک و قشنگی داشته باشد، لطیف و بادوام باشد. پارچه ساتن انتخاب خوبی برای لباس مهمانی بچه‌هاست. ساتن دمای بدن بچه‌ها را حفظ می‌کند و چروک نمی‌شود.

حوله ای

پارچه های حوله ای نیز به دلیل داشتن لطافت و سبکی می توانند گزینه مناسبی برای دوخت لباس های کودک باشند. برای تهیه پارچه های حوله ای اغلب از مواد طبیعی استفاده می شود و همین مسئله موجب نرمی و لطافت آن ها خواهد شد. از پارچه های حوله ای می توانید جهت دوخت لباس های خانگی کودکان در فصل پاییز و زمستان استفاده کنید.

مخمل

این جنس نیز به دلیل لطافتی که دارد گزینه مناسب دیگری برای دوخت لباسی گرم، هم در خانه و هم بیرون از خانه، محسوب می شود. مخمل نیز همچون جنس های دیگر ممکن است دارای مواد ترکیبی و مضر برای سلامت کودک شما باشد. بنابراین در زمان خرید مخمل برای لباس کودک از طبیعی بودن الیاف آن اطمینان حاصل کنید.

انواع مختلف پارچه برای دوخت لباس کودک

کتان- (Leinen)

کتان از نظر خصوصیات مانند پنبه است و در ایران کشت نمی شود. پارچه های کتانی دارای سطح صاف و درخشنده اند زودتر از پنبه تمیز میشوند. به اندازه پارچه های پنبه ای آب را جذب می کنند اما زودتر خشک می شوند به همین دلیل حوله های کتانی بهتر از پنبه ای است.

انواع مختلف پارچه برای دوخت لباس کودک

 

مراقبت از لباس بچه گانه خانگی کودک

همانطور که ذکر شد معمولا لباس‌های خانگی کودک از جنس نخ و یا نخ پنبه هستند اما باید چه کار کنیم و چطور از این جنس لباس بچه گانه مراقبت کنیم که دوام بیشتری داشته باشد و بیشتر عمر کند؟ نکته اول این است که حتماً این جنس‌ را باید با آب خنک و یا ولرم شست و بعد آن را در معرض هوای آزاد قرار داد تا خشک شود. سعی کنید برای شستشوی لباس کودک حتما از شوینده‌های مخصوص لباس بچه گانه استفاده کنید. باید لباس‌هایی که طرح چاپی روی آن است را قبل از اینکه داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، برعکس کنید؛ البته این مورد در مورد لباس‌هایی با جنس جین نیز صدق می‌کند. نکته آخر این است که هیچگاه فراموش نکنید که لباس‌های رنگی را جدا از لباس‌های سفید بشویید. و البته حتماً لباس کودک را جدا از لباس بزرگسال بشویید.

 

ممنون از این که تا انتهای این مقاله همراه پارسامد بودید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب گفته شده در آن برای شما مفید، کاربردی و سودمند بوده باشند. همچنین شما عزیزان در صورت تمایل به مطالعه مطالب مشابه، می‌توانید از لینک‌هایی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌گیرند، استفاده کنید:

2 دیدگاه در “انواع مختلف پارچه برای دوخت لباس کودک

  1. مقاله جامع و مفیدی بود ممنون از شما

  2. سمانهگفت:

    سلام
    با تشکر از مقاله مفید و جامع شما
    سایت هنرآموز هم کلی آموزش از لباس های بچه گانه داره که واسم جالب بود سایت شما هم محتوای عالی داره که من بعنوان خیاط واقعا استفاده کردم بازم ممنونم

نظرات بسته شده است.